Vedtægter for

Silkeborg Jægerklub

(stiftet den 19. Juni 1989.)

under

DANMARKS JÆGERFORBUND

1.    Navn og hjemsted.

Foreningens navn er Silkeborg Jægerklub, og foreningens hjemsted er Silkeborg og omegn.

2. Forholdet til Danmarks Jægerforbund (DJ)

Foreningen er tilsluttet Danmarks Jægerforbund, hvis vedtægter er bindende for foreningen, og som går forud for SJK’s vedtægter.

DJ hæfter ikke for foreningens vedtægter

3.   Formål og virke.

Foreningens formål er at varetage medlemmernes jagtlige interesser i enhver henseende, samt at værne og ophjælpe en alsidig vildtbestand.

De gamle traditioner og uskrevne regler, skal videreføres i Silkeborg Jægerklub, og derved være med til at sikre, at jagten udøves på god og værdig vis.

4.   Optagelse.

Enhver person kan blive medlem af foreningen, såfremt anmodningen om medlemskab godkendes af foreningens bestyrelse.

Såfremt medlemskab nægtes, skal spørgsmålet forelægges førstkommende generalforsamling til afgørelse.

5.   Udmeldelse og eksklusion.

Udmeldelse af foreningen skal ske med en måneds skriftlig varsel.

Foreningen kan slette et medlem, som er i restance med kontingent, hvis bestyrelsen skønner dette.

Generalforsamlingen kan ekskludere et medlem af Silkeborg Jægerklub.

Såfremt dette sker, skal DJ’s hovedbestyrelse godkende beslutningen, for at eksklusionen er gældende.

Medlemsskabets ophør giver ikke krav på andel i foreningens formue.

6.   Kontingent og hæftelse.

Medlemmerne betaler et af bestyrelsen fastsat årligt kontingent, tilpasset efter DJ’s medlemskategorier.

Medlemmer hæfter ikke for foreningens forpligtigelser.

7.   Generalforsamling.

Generalforsamlingen er den højeste myndighed i alle foreningens anliggender.

Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i februar måned. Forslag som ønskes optaget på dagsordenen skal være et bestyrelsesmedlem skriftligt, senest 14 dage før generalforsamlingen.

Indkaldelse til den ordinære generalforsamling skal ske i DJ’s medlemsblad, eller ved skriftelig indkaldelse, mindst en måned før. Dagsorden skal fremgå.

Dagsorden skal indeholde følgende punkter:

2. Formandens beretning
  3. Fremlæggelse af regnskab
  4. Indkommende forslag
  5. Valg af bestyrelsesmedlemmer
  6. Valg af 2 revisor
  7. Valg af 2 suppleanter

8.   Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne finder det påkrævet, eller når 10 medlemmer har fremsat skriftlig begæring derom til bestyrelsen.

Generalforsamlingen skal afholdes senest 3 uger efter, og være i overensstemmelse med vedtægtens punkt 7.

9.   Afstemning.

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.

Hvert medlem har en stemme, og der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

Afstemningen skal ske skriftligt hvis et medlem forlanger dette.

Ved en vedtægtsændring skal 2 / 3 stemme for, før disse er vedtaget.

10. Bestyrelsen.

Bestyrelsen som vælges af og blandt medlemmerne, har den overordnede ledelse af foreningen.

Bestyrelsen består af 5 medlemmer, og valgperioden er 2 år. Genvalg kan finde sted.

Hvert år, er et forholdsmæssigt antal af bestyrelsen på valg. ( et år 2 medlemmer - næste år 3 medlemmer )

Endvidere vælges to bestyrelssupleanterer for et år ad gangen.

Formanden vælges på generalforsamlingen, ellers konstituere bestyrelsen sig selv, med næstformand, kasserer og sekretær.

Bestyrelsesmøder afholdes efter behov, eller når et bestyrelsesmedlem begære dette.

Beslutninger vedtages ved simpel absolut stemmeflerhed.

11. Formue og regnskabsår.

Foreningens formue skal anbringes i anerkendte pengeinstitut eller Giro.

Bestyrelsen kan placere pengene i sikre værdipapirer.

Regnskabsåret er kalenderåret.

12. Revision.

De 2 revisorer, der vælges af og blandt medlemmerne for et år ad gangen, revidere regnskabet og påtegner dette.

Revisorerne skal endvidere påse, at foreningen administrers hensigtsmæssigt.

Revisorerne kan fortage uanmeldt kasseeftersyn.

Bestyrelsesmedlemmer må ikke være revisor.

13. Opløsning.

Generalforsamlingen kan med 3 / 4 af samtlige tilstedeværende medlemmers stemmer, på to af hinanden følgende generalforsamlinger, der afholdes med mindst en og højst to måneders mellemrum, vedtage at foreningen opløses.

Hvis det besluttes, at nedlægge Silkeborg Jægerklub, skal forenings formue overdrages til Danmarks Jægerforbund.

Undtaget er dog hvis Silkeborg Jægerklub sammenlægges med en anden forening, da tilfalder formuen den fortsætterne forening.

14. Ikrafttræden.

Disse vedtægter, er vedtaget på generalforsamlingen den 23. Februar 1993, og træder ikraft, når de er godkendt af Danmarks Jægerforbund ( DJ ).